Hlad bolí, ale hubenost za to stojí!!!

Čirok

11. května 2015 v 8:28 | Nelie |  Potraviny
Do této rubriky vám budu psát něco o těch méně známých potravinách. Začneme čirokem a čirokovou moukou.


Plodina pěstována na výrobu mouky a též ke krmných a jinak technickým účelům.

Čirok má něco kolem 30 druhů a variant. Některé jsou jedovaté, jiné se používají na výrobu mouky, jiná stébla obsahují vysoký podíl glukózy, z dalších se vyrábí součást na výrobu košťat, aj.

Zrno čiroku neobsauje lepek, takže se výborně hodí do kuchyně lidí trpící celiakií. Mimo s sebou nese čirok mnoho dalších pozitiv.

Nám nejvíce nám známý je Čirok dvoubarevný (Čirok obecný), který pochází z Afriky.

Obsahuje velké množství živin. Bílkoviny (11%) a vláknina (25%). Dále pak hořčík, železo, fosfor, měď, selen a zinek. Vitamíny B6, B1, B2 a niacin.
Tím to dobré o čiroku nekončí. Čirok má protizánětlivé a antioxidační účinky. Působí proti rakovine, snižuje cholesterol a upravuje hladinu cukru v krvi.

Co se týče antioxidačních účinku, čirokové otruby hravě předběhnou borůvky, které jsou výborným zdrojem antioxidantů.
O antioxidační účinky se nemusíte bát ani při tepelné úpravě.

Polyfeno, obsažený v čiroku, je pak předmětem studií a výzkumů v obji proti rakovině. Zatím bylo úspěšně prokázáno zastavení růstu rakoviny tlustého střeva, rakoviny prsou a melanomu. Stejně tak bilo v činské studií dokázáno, že riziko k náchylnosti rakoviny klesá při konzumaci čiroku (oproti lidem konzumují klasickou či kukuřičnou mouku).

Půjdeme-li ještě hoouběji, můžeme najít pro čirok uplatnění i v boji proti nachlazení/chřipce. Etanovolový extrakt čiroku lze použít jako medicínu proti kašli.

Čirok je jednoduše plodina plná zdraví prospěšných látek a do kuchyně ji doporučuji všem, i těm kteří lepek snáší dobře.
Péct a vařit s ním můžete jak slané tak sladké pokrmy. Nejjednoduší je pořídit si čirokovou mouku a vesele se pustit do klochnění.

Já mám zatím vyzkoušený piškot a ten je zatím snad ten nejlepší, který jsem kdy pekla. Oproti piškotu z bílé pšeničné mouky je více nadýchaný (což může být i větším podílem bílk a vajec obecně- bezlepkové mouky mají menší pojivost, proto se zvyšuje podíl vajec v receptu), nezatěžuje tolik trávení a organismus a navíc díky glykemickému indexu zasytí i na delší dobu.

Pytlíky s moukou se kalsicky myslím prodávají hlavně po 400 nebo 500 g za cca 50 Kč. Zdá se to drahé, vím... ale už jen to porovnání s bílou moukou, kdy 1 kg pořídíte za 10-20 Kč, by nás mělo podnítit k zamyšlení. Všichni víme, že bílá mouka je vlastně semletí těch nepotřebných zbytků (ne o semletí celých zrn, jak u celozrnné). Nejsem celiak, ale přesto se snažím mouce a hlavně té bílé vyhýbat. Moje mamka je celiak, takže o to větší motivaci mám ke zkoušení receptů, atd...
Finančně je to hodně náročné a pro jeden pytlíček se snad v peněžence místo najde a určitě na čirokovou mouku po vyzkoušení endáte dopustit. Hlavně upečete-li z ní třeba onen piškot. Pro zdravé mlsání se vyplatí hrábnout hlouběji do kapsy.




 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 skinnyandbeautiful skinnyandbeautiful | Web | 11. května 2015 v 17:53 | Reagovat

Tak to jsem vůbec netušila :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama